Jestem współautorką autorskiego programu edukacji ekologicznej "Z ekologią na ty". W ,materiale edukacyjnym ujęłam również tak trudne pojęcia dla przedszkolaka jak cud metamorfozy w przyrodzie. Jak przybliżyć dziecku tak niezrozumiałe przemiany? Myślę że tajemniczość, która otacza przeistaczanie się kijanki w zabkę, puchatej gąsienicy w kolorowego motyla może być bazą, na której zbudujemy zaciekawienie, szacunek i podziw dla otaczającej nas przyrody.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
GRUPA: 6-LATKI
TEMAT: „Nikt mnie więcej nie zobaczy”- czyli jak gąsienica stała się motylem, zapoznanie z cyklem rozwoju motyla w oparciu o utwór W.Kozłowskiego
CEL OGÓLNY:
- dziecko pozna cykl rozwoju motyla oparty na zjawisku przemiany – metamorfozy
CELE OPERACYJNE:
- dz. rozwinie wyobraźnię podczas analogii interpersonalnej
- dz. jest kreatywne i twórcze
- dz. rozwija ekspresję ruchową – ma świadomość możliwości własnego ciała
- dz. wykorzysta własne doświadczenia, wiadomości i obserwacje
- dz. doskonali odczytywanie wyrazów
- dz. potrafi skoncentrować uwagę na utworze literackim
- dz. doskonali sprawność manualną podczas działalności plastycznej
SYTUACJE EDUKACYJNE:
1. Powitanie w parach - dzieci w parach witają się poszczególnymi częściami ciała np.: ręce, kolanka, noski itp.
2. Woreczek z niespodzianką – dz. losują z woreczka wizytówki, odczytują je i wręczają odpowiedniej osobie
3. „Kto mieszka na łące”- rozmowa , dz. wymieniają mieszkańców łąki
4. „Mieszkańcy łąki”- zabawa ruchowa przy muzyce, dz. ruchem przedstawia wybranego mieszkańca łąki (np. żaba, bocian, ślimak, motyl)
5. „Co to jest metamorfoza – przemiana”- burza mózgów- dz. stara się wyjaśnić podane pojęcie, wykorzysta do tego własne doświadczenia , wiadomości i obserwacje
6. „Nikt mnie więcej nie zobaczy”- słuchanie powiadania, w trakcie snucie domysłów: ....
7. „Co myślała gąsienica w kokonie?” – identyfikacja interpersonalna, dz. stara się wyobrazić i wyrazić werbalnie swoje pomysły
8. Układanie serii obrazków - dz. ułoży we właściwej kolejności ilustracje przedstawiające cały cykl rozwoju motyla, zastosuje następstwo czasowe, użyje określeń dotyczących czasu: najpierw, potem
9. „Przemiana gąsienic w motyle”- ruchowa ekspresja twórcza- dz. przedstawi ruchem poszczególne fazy przeistaczania w motyla
10. „Motyle”- praca plastyczna różnymi technikami
- witraże- podklejenie szablonu bibułą
- malowanie plam farbą plakatową – symetryczne odciskanie plam malowanych na połowie szblonu
- ozdabianie konturu elementami wyciętymi z podwójnie złożonej kartki, naklejenie z zachowaniem symetrii
11. Umieszczenie prac dzieci jako ozdoba w sali
Elżbieta Marczewska – nauczycielka z Przedszkola Bajka w Gębicach